Sir John Templeton 的智慧至今仍歷久不衰,並且他厲害在能把投資成功的守則簡短成幾句話,留給了現在的投資者很多值得一再品味之Quote,歷久彌新。

引用自 http://www.quoteswise.com/john-templeton-quotes.html

Bull markets are born in pessimism, grow on skepticism, mature on optimism and die on euphoria. 
John Templeton 

People are always asking me where is the outlook good, but that’s the wrong question, The right question is: Where is the outlook most miserable? 

John Templeton 

投資的重點是不要犯錯,如Munger所言之Backward Thinking

There’s only one reason a share goes to a bargain price: Because other people are selling. There is no other reason. To get a bargain price, you’ve got to look for where the public is most frightened and pessimistic.

John Templeton 

在別人恐懼是貪婪,別人貪婪時恐懼

If you buy the same securities everyone else is buying, you will have the same results as everyone else. 

John Templeton 

I am approaching my ninety-fifth birthday and believe that there has never been a better time to be alive. We should be deeply grateful to have been born in this age of unbelievable prosperity. 

John Templeton 

世界的好日子仍在後頭

Buy stocks for less than they are worth and hold them – as long as it takes for the market to appreciate how undervalued they are. 
John Templeton 
 

如Walter Schloss所言,重要在於買的便宜。剩下的只有耐心了。


Looking for a good investment is nothing more than looking for a good bargain. 

John Templeton 

好的投資就是買的划算,換言之就是買得便宜,無論是量化上的絕對便宜或者是市場沒看到或低估的競爭優勢,在安全邊際不夠大時分散是個好方式

[On investing in Union Carbide during the Bhopal disaster] What sort of liabilities were involved in similar instances in the past? What would the potential liability be for union carbide? (His attitude was: ‘Okay here’s a problem. The stock price is down tremendously, lets just put some numbers around the problem and see what the market discount is.’) 

John Templeton 

此Union Carbide案例個人認為亦適用於榮化

To buy when others are despondently selling and to sell when others are avidly buying requires the greatest of fortitude and pays the greatest ultimate rewards. 

John Templeton 

在別人恐懼時貪婪,並在別人貪婪時恐懼,這需要極大的勇氣並且其會產生極大的報酬。

最近我重新回想了一下我為什麼這麼喜歡投資,我重新去審視自我,我得到一個答案,我之所以這麼喜歡投資,因為那是完完全全自由的我。我做投資的決定不用徵得其他人的同意,更棒的是,如果多數人忽略此想法或者不同意此想法,在我重新檢視後仍認為此為好的想法,那它便很可能是個巨大的機會。如何讓別人去檢視此想法呢? 網路便是一個好工具。長期的市場會告訴你對或錯,這反映在資產相對大盤的報酬,而非別人對你的主觀看法或者對事情的偏見。自由發揮的投資是客觀的,因為長期的市場終究會還給對的判斷的人清白,只要他不被市場愚弄。在過去公司的經驗讓我體會到,在大企業本來所有的限制,縱使其一再講到的自由和創新,但是大企業不會有完全的自由和創新,體制上便是有如此限制,這期間體制性強制力扮演著大企業前進的絆腳石。我那時看到賈伯斯的史丹佛演講,他提到,他每天早上起來都會問自己 :"如果今天是我的最後一天,我還會這樣過我的日子嗎?" 如果每天的答案都是No,他就知道,不對了。當時我大概連續做了一個禮拜的測試,我知道我該離開了,去做我真正有熱情的事情,當時我的自我認知便是投資業,其實回顧過去當時的想法也沒有錯,因為我離開的原因是一個創投給我一個可能可以自由發揮的舞台,當然最後這個案子破局,也告訴我做決定不應該只是一個拚勁和熱情,更應該去思考的是和你合作的人到底正不正直? 這是我學到深刻的一課,但我也認為這個決定間接幫助了我,使我提早去往我真正有興趣的地方發展。現在我在一家投資公司擔任研究員,雖然僅僅幾個月,但我慢慢深刻理解明白為何市場是沒有效率的。因為這些機構,哪怕是小的機構,裡面的研究員都困在體制性強制力和恐懼與貪婪的漩渦中。 每個人每天都在看盤都在為漲貪婪為跌恐懼,這些投資界的"職業選手"在資本市場表現得比三歲小孩還要無知。所謂近朱者赤近墨者黑,我認為部份我最近一篇提到的17萬元的錯誤就是來自於在一個糟糕環境上的潛移默化,但是有問題的不是環境, 環境並沒有錯。有問題的是人。如果你自認無法出淤泥而不染,你就應該遠離淤泥而不要去模仿蓮花。有自知之明非常的重要。我才看到,這不是我要的人生,這也不是我喜歡做的事情。我喜歡的事情是自由思考自由發揮的環境。我認為要找到這個適合我自由思考自由發揮的環境,無論以我現在的人脈或者台灣的環境去看,我還看不到那個環境的存在。真正適合我的模式很可能是我自行創業自行發揮的模式,遠離市場的恐懼與貪婪以及人類的無知和情緒波動,這樣才是有助於長期投資績效的方式。我的目標就是創立自己的私募基金。這才是我真正長期要走的路,也是能讓我持續獨立思考最適合的路


I can sum up my message by reminding you of Will Rogers’ famous advice. ‘Don’t gamble,’ he said. ‘Buy some good stock. Hold it till it goes up… and then sell it. If it doesn’t go up, don’t buy it!’ 

John Templeton 

不要賭博,買一些好股票,放著直到他漲,再賣掉他,如果不會漲,不要買。

Will Rogers短短幾句含有深刻的道理,甚麼是賭博? 賭博便是買自己不確定的東西,安全邊際不足,不夠便宜,沒看清企業的競爭優勢就買等等都可以歸類為賭。這不一定指融資,這指的是買入不確定的股票,做不確定的事情,如果一個標的有把握其好的機會是50%以上,大量分散長期亦可能得到好的績效,如果把握性更高,分散就不用做的太多。賭博的含意便是過度集中在不確定的投資上以及過度分散在相對不確定的投資上,兩者都對投資績效有所傷害。

Success in the stock market is based on the principle of buying low and selling high. Granted, one can make money by reversing the order – selling high and then buying low. 
John Templeton 

There is money to be made in those strange animals, options and futures. But, by and large, these are techniques for traders and speculators, not for investors. 

John Templeton 

我很確定巴菲特擁有兩者的特質並且儘在能力圈內運作

Invest for maximum total REAL return. This means the return on invested dollars after taxes and after inflation. This is the only rational objective for most long-term investors. Any investment strategy that fails to recognize the insidious effect of taxes and inflation fails to recognize the true nature of the investment environment and thus is severely handicapped. 
John Templeton 
 

以機會成本考量去做投資,去思考一下,最近的股市,有多少人因為"萬點"而離開市場? 這些因為"萬點"而離開市場的人有沒有想過,他們脫離股票市場獲得的是甚麼? 低到不能再低的利率。相對是負報酬的"實質報酬"。以資產分配的角度去看,這是非常危險的舉動,如果一個人因為他主觀認定市場過高而調整持股我認為可以接受,但是若完全脫離市場甚至跑去放空,那是很愚蠢且危險的行為。 另外要考慮到在自己能力範圍內機會成本最有利最顯而易見的機會是甚麼? 如果你看的到那個機會,為什麼不去買而要去買入相對拙劣的機會呢? 我在公司的100萬資金便沒做到這點而嘗到苦果。


Diversify. In stocks and bonds, as in much else, there is safety in numbers. 

John Templeton 
 

不夠確定時就要分散。


It is vital that you protect purchasing power. One of the biggest mistakes people make is putting too much money into fixed-income securities. 

John Templeton 

同上上句quote,長期脫離股票市場的人最終只有後悔一途,每年平均上漲8-10%的資產類別如果只因為表面的指數到達某一"整數"關卡而完全脫離而到實質報酬為負的資產類別(如定存債券),這種行為非常不智且危險。

arrow
arrow
    全站熱搜

    Charles 發表在 痞客邦 留言(2) 人氣()